12/25/2013

Escudella i carn d'olla de Nadal

Sembla que no tingui misteri, però l'escudella de Nadal té el seu què. Demana la incorporació d'ingredients que normalment no utilitzem al caldo i un precís ordre d'elaboració.

Fa molts anys, l'àvia Amparo em va dictar la llista del que havia de comprar per preparar la meva primera escudella de Nadal. Vaig passar molts nervis i vaig fer algunes pífies, però desprès de molts anys crec que em surt força bona. I potser ha arribat el moment de posar per escrit les detallades instruccions perquè les generacions futures la tinguin com a bruixola de navegació i no perdre's en les tèrboles aigües del caldo nadalenc. 

A mi m'agrada dedicar-hi un mati sencer. Gairebé sempre el dia 24. Llevar-me, posar-me roba còmoda, posar música i començar la preparació, donant el temps que necessita cada cosa, flairant olors, ballant mentre cantussejo a la cuina remenenant cassoles. Es un dia que em regalo, i que no em perdria per gairebé res del món.  [me'l vaig perdre el Nadal del 2010, però per un motiu justificadíssim: estava a Argentina amb la Júlia]

Passo doncs a reproduir la recepta tal i com la tinc escrita al receptari: 


Caldo i carn d'olla de Nadal
Herbes del caldo: pastanaga, nap, xiribia, porro, col, ceba
Dos quartos de pollastre de la cuixa
Una butifarra negra cuita
Una butifarra blanca crua
Un ós d'espinada de porc
Un ós de genoll de vedella 
Un conill de vedella
Una orella de porc
400 gr de cigrons cuits
4 patates vermelles

Per la pilota 
250 gr de carn picada de porc
250 gr de carn picada de vedella

Un ou, farina de galeta, sal, farina blanca

Altres ingredients
Galets de mida ben gran, comprats a La Italiana [50 gr per persona]
Formatge Emmental ratllat


Depen de la quantitat de caldo que necessitem fer, repartim les herbes, els ossos, el conill de vedella i l'orella en 2 o 3 olles i ho posem a bullir. 

 
Llavors preparem les pilotes barrejant les dues carns picades, un parell d'ous  batuts, un polsim de sal i una mica de galeta. A casa dels meus pares també s'afegien pinyons a la pilota, pero no és una pràctica generalitzada. Ho barregem ben be i fem dues o tres pilotes no excessivament grosses. Les enfarinem i les reservem.

Quan fa dues hores que bull, s'afegeixen les pilotes i les cuixes de pollastre.
Mitja hora mes tard, la butifarra blanca crua
I finalment, mitjà hora més tard, la negra. Ho deixem bullir mitja hora mes. 

Enretirem les verdures i les carns i les guardem en una cassola a part, amb una mica de brou per evitar que es ressequin.

Tambe podem coure les patates tallades a quarts en el mateix brou i les afegim a la cassola de les verdures amb els cigrons.

Barregem els caldos de les diferents casoles per a unificar el gust

El dia de Nadal 
Fem una primera bullida dels galets amb aigua i sal per a que no xuclin massa caldo i ens en quedem sense [a mi em va passar un any....]. Quan ja s'han estovat una mica pero encara estan crus, els passem a l'olla i els fem bullir amb el caldo. Hi ha gent que hi afegeix petites mandonguilletes o farceix els galets, pero a mi m'agraden tal qual. Ho servim acompanyat de formatge ratllat Emmental que fon i fa fils a la sopa. 

A banda, escalfem les dues cassoles on haurem posar d'una banda les carns [el pollastre, les butifarres, la pilota, l'orella i el conill de vedella] i d'altra les verdures [les pastanagues, les patates i els cigrons] . Ho servim en safates i ho amanim amb un rajolí d'oli bó. 

I de Banda Sonora, una de les nadales modernes mes divertides que conec: Christmas is All Around de Billy Mack a Love Actually. Qui no l'hagi cantussejar mai, que aixequi el dit. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada